27 Kas 2008

Yorumların Yorumları

Texastan yazan arkadaşımız, sesini duyurmak için blogda yazısının yayınlanmasını rica etti. Söylediği bazı şeyleri anlıyorum, bazı düşünceleri ve tarzı ise bana uzak. Sesini duyurma adına burda yer vermem gerektiğini düşündüm. Şu deneyimden çıkan sonuç, (Crebro'nun yazısı, gelen yorumlar, benim yazım, üstüne gelen yorumlar) bu konunun hiç de gül bahçesi olmadığı, kadınların çalışma, annelik konularında oldukça dolu ve hassas olduğu. Söyleyecek çok sözümüz varmış. Bu nedenle iletişim açısından iyi bir başlangıç olduğunu düşünüyorum. Öte yandan, hızla polarize olmadan önce biraz daha anlamaya odaklansak sanki daha iyi olur gibi geliyor bana.

Sessizlik ve sesini duyuramamak acıtır. Dilsizlik, konuştuğunun boşlukta yok olması ve akacak mecra bulamaması üzücüdür. Bu da benim yaklaşımım. Selamlar
özgür anne"


"Dusuncelerime katilmadigi halde ozgur dusunce adina burada bana bir ses veren Ozgur Anne’ye cok tesekkur ediyorum.
-KONUK YAZAR: Texas’tan.

Crebro Meltem’den Demokrasi Dersi: “Dedigimi Yap, Yaptigimi Yapma!”

Crebro adli blogunda birkac hafta once “Blogger Kapatilmis!” diye feryat eden Meltem’in son yazilarindan birine gonderdigim ilk yoruma kendisinden tokat gibi, seviyesiz bir cevap aldim. Meltem soyle diyor:

“Ayrıca uzun zamandır beni kimse böyle SİNİRLENDİRMEMİŞTİ seni tebrik ederim. …. yazdıklarına bakılırsa senin böyle birşeyi anlaman imkansız. İş olarak üniversitede öğrencilik ve asistanlık mı yapıyorsun da yaptığın işi işten sayıyorsun!!!
SİTEME GİRME YAZILARIMI OKUMA BANA YORUM ATMA!!!”

Ben bu saygisizliga afallayarak, kibarca elbette ki bir daha yorum yazmayacagimi soyledim ve suna benzer bir cevap gonderdim: “Tepkini anlamadim Meltem. Kadinlarin calismasina kategorik olarak karsi cikan insanlar var, kadinlar da bu tip romantik argumanlara kapilarak yuz yil oncesinin normlarini diriltmeye calisanlara alet oluyorlar. Calismak calismaktir, evde oturup cocuk bakmak evde oturup cocuk bakmaktir. Bu ikisinin farkini ‘calismanin ne demek oldugunu anlayamamak’ gibi suslu cumlelerin arasinda kaybetmeyelim.”

Iste, “hakaret icerdigi icin silmek zorunda kaldim” denilen ikinci yorumum budur. Sonra blogda yeni baslik kaciliyor ve bu yeni yazida kendisi “bazi yorumlari hakaret icerdikleri icin silmek zorunda kaldim” diyor.

Yorumumun neden silindigini ve nesinin hakaret icerdigini kendisine buradan soruyorum. Benim silinen ve silinmeyen tum mesajlarim, Meltem’in kendini kaybederek bana agzina geleni saydigi yukaridaki alintiya kiyasla takdir edersiniz ki seviyece epey farkli.
Ve sonra bir de bakiyorum, Meltem’in blogunu okumam bile yasaklanmis.

Yasaklayan Meltem ise birkac hafta once “Blogger Kapatilmis!” yazisinda bize sunlari diyen Meltem: “İnsanlara görmeyi, duymayı, yazmayı, düşünmeyi ve konuşmayı yasaklıyorlar. İnsana insan olmayı yasaklıyorlar. İnsan olmak tehlikeli. Akıllı insanı gütmek zor. Onlar insan gütmek istiyorlar. Pes etmeyin. Yazılarınıza wordpress’te devam edin. Onu da yasaklarlarsa kendi sayfanızı oluşturun. Özgürlüğünüzü engellemelerine izin vermeyin.”

Bu sacmaligin uzerine, ulkemizin aydinlik fikirli, cesur bir “ozgur anne”si, dsusuncelerime ve ifade tarzima katilmadigi halde dusunce ve ifade ozgurlugu adina bana kendi sayfasinda bir yer verdi. Ozgur Anne’yi tebrik ediyorum.

Susturulmaya calisildim. Begenmedigimiz gorusleri susturalim gitsin, oyle mi? Oysaki o begenmedigimiz gorusler belki de dunyamizi genisletecek, ufkumuzu acacak olan gorusler.

Dunyanin her yerinde “ev hanimligi” olarak bilinen, kadinin evde oturup cocuk bakmasi durumuna “kariyer” adini vererek avukat, doktor, muhendis, ogretmen, professor, disci, ekonomist, laborant … vb. gibi cabalariyla bir meslek dalinda uzmanlasmis ve kendi alaninda topluma bir hizmet sunan insanlarla gunumuzun modern ev hanimlarini bir anda ile ayni kefeye koydunuz. Oysaki yapilan isin ekonomideki ve uretimdeki yeri farklidir. Doktor, muhendis, avukat, disci, professor hanimlarin cocuklari da, “domestic engineer,” “kariyeri ailesi olan kadinlar” gibi sifatlarla oldugundan farkli bir seymis gibi gostermeye calistiginiz gunumuzun modern ev hanimlarinin cocuklarindan “kalibre” olarak hic de asagi degildirler.

Meltem onlari da silmis mi bilemiyorum ama yazisina cok guzel ve akilli yorumlar gelmeye devam ediyor:

Mesela, “……bu kariyer delisi,ömrünü sadece çalışmakla tüketen,hiçbirşeye vakit ayırmayan,güya kadınların gücünü göstermek için çalışan insanlar… sanırım atatürk kadını olduklarını sanıyorlar bence yanılıyorlar” diyen bir arkadasa soyle bir cevap verilmis: “Calismak ve calismayi dogru bulmak ‘kariyer delisi’ olmak degildir. Ille de bir kaliba sokacagiz: “kariyer istiyor, demek ki hirsli, paragoz, kariyer delisi..demek ki kalbinde aska ve cocuk sevgisine yer yok”

Bir de, belki de gormek istemediginiz icin bu kadar sinirlendiginiz cok onemli sorular sorulmus:

“Hepsinin eşleri Michigan üniversitesinde doktora yapıyorlar. Biliyorum hayatları boyunca zorunlu olmadıkları sürece hiç ücret karşılığı çalışmayacaklar. Ekonomik olarak orta ya da ortanın üzerinde bir hayat sürecekler. Dört ile altı arası çocuk yapacaklar.”
1)Neden kendileri doktora yapmıyorlar?
2)Neden çalışmayacaklar? Anne oldukları için mi?
3)4-6 arası çocuk güzel bir hayal. Koca tek maaşla bakabilecek mi 4-6 çocuğa?

Insan zorunluluktan da calisir, ama en once insan oldugu icin calisir. Evet, calisma kosullari zordur, kadin olmak zordur. Issizlik, parasizlik, ayrimcilik gibi gercekler vardir. Her ailenin cocuklarina verebildigi egitim olanaklari da ayni degildir. Ama calisabilecekken sirf kadin oldugu icin calismadan evde oturmak nasil bir kisisel tercihtir ve eger boyle bir sey varsa bunu adi nedir?

Eskiden ulkemiz kadinlarin Ataturk’un armagani olan calisma ve secme ve secilme hakkini hakkini disleriyle tirnaklariyla koruduklari, ilk kadin pilot, ilk kadin tiyatrocu olmak ovundukleri bir ulkeyken, simdi gunumuz kadinlarini “birey yetistirme sorumlulugu” gibi suslu puslu cumlelerin arasinda oldugundan farkli bir seymis gibi gosterilmeye calisilan ev hanimligina ozendiren o yazinin kimlere hizmet ettigine dikkat cektim.

………….Ve hic sasirmadim. Buna hakaret denmis ve silinmis. Sonra bir de utanmadan “hakaret icerdigi icin bir yaziyi silmek zorunda kaldim” denmis.

“Blogger Kapatilmis!” yazisinda bize demokrasi dersi veren Meltem bir gun dediklerinin arkasinda durmayi ogrenir mi sizce?"

Hiç yorum yok: