22 Mar 2009

Manifesto: İşte Öyle Bir Şey...


hani ıssız bir yoldan geçerken
hani bir korku duyar da insan
hani bir şarkı söyler içinden
işte öyle bir şey



Ana baba manifestosu:

1 - Sağlam çocuk, sağlam ana-babada bulunur.

2- Armut dibine düşer. Eğer armutla bir probleminiz varsa ağacı değiştirin. (Değiştirebilirseniz!)

3- Çocuğunun psikolojisi için yapacağın en iyi şey, anne ve babanın (ya da yakinen ilgilenen kişilerin) kendi psikolojilerini çözmeleri, en azından farkındalıklarını arttırmaları. Kendi komplekslerini aktarıyorsun ona. En azından farkında ol, belki bir faydası olur...

4- Eğer bazı fedakarlıkları yapamayacaksan, hiç bulaşma. Eğer iyilik yapıyorum, karşılığını göreceğim diye düşünürsen, hiç yaklaşma. Yapacaksın elinden geleni ve yine de yetmeyebilir.

5- Anahtar sözcük denge. Nasıl bilmiyorum ama uçlar törpülenecek.

6- Senin ona uyman, onun sana uymasından daha kolay ve zahmetsizdir.

7- Bebişler düzen sever. Ama belki seninkini sevmez.

8- Yavruna kızdığında ya da bir konuya aşırı tepki gösterdiğinde derhal dönüp kendine bakacaksın. Yara senin yaran olmasın?

9- Büyüyeceksin. Önce kendini büyüteceksin. Olgunlaşma yolunda ilerleyeceksin. Kişisel gelişim aşamalarına bakacaksın.

10- Çocuk olmayacaksın, şımarık olmayacaksın. Artık çocuk yavruş.

11- Bencil olmayacaksın. Eşitlik aramayacaksın. Bu eşit bir ilişki değil. Sen veren olacaksın.

12- Çocuğun üzerine düşündüğün kadar, belki daha çok kendin üzerine düşünmelisin. En azından ilk yıllarda aynan o senin. Eğer kendi karanlığınla yüzleşemezsen, yavrun senin karanlığınla yüzleşmek zorunda kalıyor. Ana babasının korkularını rüyalarında gören çocuklar var. Yazıktır. (Aslında dönüp dolaşıp aynı şeyi diyorum.)

13- Hem içgüdüne güveneceksin, hem de okumayı bırakmayacaksın. Hem başkalarının deneyimlerini dinleyeceksin, hem de seninkinin çok farklı olabileceğini kabulleneceksin.

14- Çocuğun için ISO 9001 alamazsın. Standart sapma senin için "Standart sana diyorum sapma dedim!" noktasında ifade bulmasın.

15- Hayır, senin çocuğun sınıftaki diğer 20 çocuktan daha üstün değil.:)

15 yorum:

Ayşe dedi ki...

e supermis bu, bayildim ben.. hepsi ne kadar dogru...
insanin once kendisiyle olan sorunlarini, kafa karisikliklarini halledebilmesi lazim, dile kolay, yepyeni bir insan senin ellerinde sekilleniyor. ve ona kendi yaralarini aktarmaya hic hakkimiz yok... :)

farkettim de butun bu maddeler esnekligi oneriyor bir bakima...

bu arada 1. ve 2. maddelere bayildim... :)

Esra Günüşen Ertuğrul dedi ki...

eline sağlık.. bayıldım yazılanlar gerçekten doğru..

yeliz dedi ki...

insanın önce kendini tanıması ve olgun davranması gerektiğine gönülden inanıyorum. Ben çıldıracak gibi olduğum zamanlarda Arcayı hemen babasına teslim ediyorum ki negatif enerjim kendisine geçmesin.

gunebakan dedi ki...

masallah sana, cicegi burnunde bir anne olarak, ne kadar erken farketmissin herseyi.
benim gozumu acip da bunlari hakkiyla kesfedebilmem sanirim 6. ayda falan olmustu ancak...
farkindaligi yuksek bir kisilik olmanizdan dolayi tebrik ediyorum sizi efem...
bana ilginc gelen bir sey: calismaya basladiktan sonra, eve gelir gelmez kuzuyu emziriyordum. eger gergin bir gun gecirmissem, daha memede problem cikarmaya basliyordu. ben gerilimimi kapi disinda birakip geldigimi dusunsem de bebisim daha vucuduma deger degmez hissediyordu. o yuzden mutlu anne-baba=mutlu cocuk esitligini calismaya baslayinca kesfettim ben...
esinle yaptigimin kacamaklar da super. daha once de yazmistim sana, bunlar sart diye. firsat varken, devam...

Ozgur dedi ki...

Ayse'cim. Çok sevindim beğenmene. Bakalım zaman içinde ne maddeler eklenecek, göreceğiz...

Bu ara çok fazla okudum, çocuk yetiştirmeye dair. Anladıklarımı yazdım. Aslında sadece anne babalık da değil. Yargılamamak,anlamaya çalışmak, kabullenmek, dinlemek, zorlamamak, dinginlik, huzur, mutluluk ne kadar önemli. Olumsuz duygular bulaşıcı. Sadece anne babadan değil, çevredeki herkesten negatif alıyoruz ve etkileniyoruz. SAde yavruyu değil, kendimizi de korumalıyız. Onun için.

Öperim çok.

Ozgur dedi ki...

Çok teşekkür ederim Esra'cım:)

Ozgur dedi ki...

Yeliz, en doğrusu. O durumda vermeyince zaten huzursuzlanıyor, daha beter oluyor. Ben de baktım yoruldum ya da gerginim hemen hop babaya, teyzeye. Hem onlar da özlemiş oluyorlar, daha sakin oluyorlar. En güzeli.

Ozgur dedi ki...

gunebakan kardeşim:) Sayenizde farkındalığımız yüksek. Okuya okuya başka anneleri. Meme konusu bizde de aynen öyle. Meme verirken kafada sorun olmayacak. Yoksa kuzu gerçekten mızmızlanıyor, tersleniyor. Yapışıyor, uyumuyor. O gerginlği kimbilir nasıl anlıyor. Demiyor ki annemi bugün işte üzmüşler. "Ay kesin benimdir sorun". Çocukken birileri sevinse de, üzülse de hep benimle ilgili sanırdım. Gerçi bu bana has bir durum da olabilir... Ama çocukken insan annesi gerginse, bunu kendisiyle ilişkilendirir sanki. O da huzursuzlanır, kesin bi sorun var hissi:( Yazık yavrulara. Yahu emzikli annelere iyi davranın.

Kaçamaklar güzel. İnsan normal hayat nasıldı hatırlıyor. Ama bir kafeye gittik geçen caddede. Lise ayarında tipler fosur fosur sigara durumları. Aman dedik bizim kız da buralara mı gelecek. Sen söyle de gitmesin teyzesi. Yani eskiden görmezden geldiğim herşey bana Elayla ilgili geliyor. Hayat algım kaydı. Bu hep böyle mi gidiyor?

kirazsevdasi dedi ki...

yine saklanacaklar arasinda yerini alacak bir yazi.
eline saglik özgürcüm, kocaman sevgiler ikinize de.

Anne Café dedi ki...

Oo çok güzel bu yazı, ben senin blogun hepsini okudum sanırdım, böyle güzel bir şeyi nasıl kaçırmışım! Hepsinde haklısın. Sevgiyi ekliyorum. Anne baba birbirini sevecek. Sevdiğini çocuk bilecek...

anne kaleminden dedi ki...

ben de yeni gördüm bu yazıyı :) çok güzeldi...

anne dedi ki...

çok güzel bir yazı bloğumda izninizle paylaşıcam.her annenin farkındalığı artsın.

basaku dedi ki...

Bayıldım, çok güzel bir yazı

basaku dedi ki...

Bayıldım, çok güzel bir yazı.

Selvihan Nazlı Kaptan dedi ki...

"Standart sapma senin için "Standart sana diyorum sapma dedim!" noktasında ifade bulmasın." Akşam akşam güldürdün beni, süpersin :) Paylaşacağım müsaade ile,

Bana da beklerim: http://sarenmaa.blogspot.com/