23 Eki 2009

Hastayız: Nezle / Soğuk algınlığı / Grip / Alerji / Önlemler

Bu haftayı hasta geçirdim. Burun akıntısı, göz yaşarması, hapşırık... Birebir aynı belirtiler alerjide de olduğundan iş yeri doktorumuz bir gün bekleyelim dedi. Emzirdiğimden antihistaminik içmedim. Anlaşılan, bu bir nezle/soğuk algınlığı. Geçen akşam itibariyle Ela'da burun akıntısı ve huzursuzluk başladı. Dün gece ateşimiz vardı. Doktorun tavsiyesiyle aferin verdik. Umarım çok sorun olmadan atlatabiliriz... Genelde hastalıklar hakkında çok fazla kulaktan dolma bilgimiz var. Domuz gribi de kapıdayken, dün kendi kendime notlar almıştım, bugün yollayayım dedim. Daha kapsamlı bi yazı planmamıştım ama hiç yoktan iyidir... Referansları okumanızı tavsiye ederim...

Soğuk algınlığı ve grip aynı şey midir?

Hayır değildir. Belirtileri benzerdir, sık sık karıştırılır, ikisine de virüsler neden olur ama farklı hastalıklardır.

Soğuk algınlığı (common cold, nezle) genellikle rhinovirüsün 99 çeşidi ve piconavirüsün bir çeşidiyle oluşur. Hastalıkların %30-50 arası rhinovirüs sebebiyledir. Toplamda 200 farklı virüs tipi bu hastalığa neden olur.

Grip(flu), influenza virüsü nedeniyle oluşur. Bu virüs RNA tipiymiş. Her yıl salgınlarla yayılıyor ve bildiğimiz nezleden çok daha ağır geçiyor. Burun akıntısı nezlede daha fazla gözükürken, grip daha ağrılı oluyormuş, boğaz baş vs gibi. Şırıl şırıl burnunuz akıyorsa nezle ihtimali daha fazla gibi anladım ben.

vikipediden:
"Toplumda grip ile nezle tabirleri eşanlamlıymış gibi kullanılmaktadır. Oysa bunlar farklı hastalıklardır. Nezle virüslerle meydana gelen bir hastalıktır ve hafif seyreder. Grip ise daha ani başlayan ve sıklıkla ateşin daha yüksek seyrettiği bir hastalıktır. Salgınlar yapar ve yatağa düşürür. Nezle veya grip için hiçbir antibiyotiği kullanmaya gerek yoktur.

Nezleye sebep olan etkeni direkt olarak hedef alan, tıbben kanıtlanmış ve kabul edilmiş hiçbir ilaç olmadığından, nezlenin tedavisi yoktur. En güvenilir tedavi, bol sıvı tüketmek ve istirahat etmektir.

Antibiyotikler bakterilere karşı etkili olan ilaçlardır. Virüs enfeksiyonlarında ve dolayısıyla soğuk algınlığı ya da nezlede hiçbir etkileri yoktur. Nezleyi antibiyotikle tedavi etmeye çalışmak ters tepebilir zira ilaca dirençli bakterilerin türemesine ve alerjik reaksiyonlar gibi yan etkilere ya da bağırsak florasının bozulması[1] neticesiyle diyare (ishal) oluşumuna sebebiyet verebilir.Nezle önlemi alınmazsa bu hastalık kötü sonuçlar doğurur.Bunun için kontrole gidilip ilaçlar kullanılmalı ve bu hastalığı geçiren kişinin eşyaları kullanılmamalıdır.Aksi halde dokunan da hasta olabilir.Bu birazda bünyeye bağlıdır."

On soruda soğuk algınlığı ve grip

Soğuk Algınlığı - Etken Faktörler


Uyku:
Günde 7 saaten az uyuyanlar ve günde en az 8 saat uyuyanlar karşılaştırılmış. Az uyuyanlar üç kat daha fazla enfekte olmuş.

D Vitamini:

2009daki bir araştırmaya göre D vitamini verilmeyen örnekler verilenlere göre üç kat daha fazla hasta olmuş. Kışın hastalığın yayılmasında D vitamini, güneşsizlik etkenmiş.

Soğukta Kalmak:

Hastalığın adı Türkçe'de soğuk algınlığı, ingilizce'de "catch a cold" ama aslında soğuğa maruz kalmanın böyle bir hastalığa yol açıp açmadığı konusunda kesin bir bilgi yokmuş. Genelde salgınlaırn kışın olması böyle bir olasılığı düşündürse de ispatlanmış bir durum yokmuş ama deneyler sürüyormuş. Kaynak

Alerji miyim, soğuk algınlığı (nezle) mi?

Alerji mi, soğuk algınlığı mı diye kararsızsanız şöyle bir liste var. Mayo Clinicden aldım.

Belirti SoğukAlgınlığı Alerji
Öksürük Çoğunlukla Bazen
Genel ağrı, sızı
Bazen Asla
Yorgunluk Bazen Bazen
Kaşınan Gözler
Nadiren Çoğunlukla
Hapşırık Çoğunlukla Çoğunlukla
Boğaz ağrısı
Çoğunlukla Bazen
Burun akıntısı
Çoğunlukla Çoğunlukla
Tıkalı Burun
Çoğunlukla Çoğunlukla
Ateş Nadiren Asla


Önlemler

Bulaşıcı hastalıklarda ilk önlem hastalıkla karşılaşmamak. Bu nedenle çocuğu hasta olanlar dışarı çıkmasın zorunlu olmadıkça. Biz de çıkmasak iyi olur ama işte nasıl onu bilmiyorum. Hasta olanın işe gitmemesi lazım. Ama işte bizde hem kahraman ruhumuz, "hastayım ama işe geldim" halleri, hem nezleye rapor verilmemesi gibi nedenlerle gidiyor, virüsleri hapşu hapşu kapalı ofis ortamına yayıyoruz ki herkes hasta olsun. Tercihen kalabalık yerlere gitmemek, kapalı/havasız yerlerse fazla zaman geçirmemekte fayda var. Bi de özellikle nezle için "e bişeyi yok ki" yaklaşımı var, ama bence çocuklar söz konusu olduğunda hastayken görüşmemek, görüşsek de öpüşüp elleşmesek iyi olur.

Esasen sadece çocuk durumlarında değil, tokalaşmak, sarılmak, öpüşmek, koklaşmak gibi toplumsal davranışlardan kış boyu uzak durmak mantıklı olur. Arkadaş iyidir de soğuktur biraz desinler. Olsun. Sağlıklı olalım da:)

Elleri yıkamak çok önemli. Antibakteriyel sabun şart değilmiş. Mekanik el yıkama hareketi önemliymiş. Purelde alkol olduğundan işe yarıyormuş. Alkol etken. Bol bol eller yıkacak uzun uzun. Dokunmayla çok bulaşıyormuş virüsler. Aman diyim. Elleşmeyelım.

Taze sebze meyve yiyelim ve şekerden uzak duralım.

Hava almak, açık havada dolanmak ve azıcıcık egzersiz çok iyi gelirmiş.

Sigara alkolden uzak durmalı elbet.

En önemlisi moral tabi. Fazla endişelenmeden basit önlemlere dikkat ederek hayatımızı sürdürücez işte.

Nasıl diyim, eşeği sağlam kazığa bağlayıp Allah'a emanet olalım gibi bir yöntem öneriyorum. Nedense aradaki ince çizgi bizde kaçıyor ara ara. Önlem alalım, ama kafaya takmayalım fazla. Kafaya fazla takmayalım ama şapır şupur öpüşmeyelim takmadığımızı göstermek için.

Hızlıca yazdım, bir hatam olduysa affola. Düzeltiniz. Çok önemli konular çünkü, yanlış bilgi olmasın. Güncelleyelim hemen!

İzleyin:
Domuz Gribinin Belirtileri Nelerdir?

16 yorum:

fazi dedi ki...

Günaydın
Ben de hemencik şöyle bir ek yapmak istedim izninizle.Hastalık belirtileri kişiden kişiye değişiklik gösterebilmekte.Son yıllarda yaşanılan nezle veya griplerde ateş biraz daha yüksek seyredebiliyor.İştahta kesintiler yaşanabiliyor.Burada en önemli olan sıvı alımının çok iyi olması gerekmekte.Ilık içecekler özellikle içinde kuşburnu,tarçın,elma,zencefil vs bulunan vücut direncini arttıran sıvılar ve en önemlisi su tüketilmeli.Ayrıca bol köpüklü banyo (tamamen benim fikrimdir.Beyaz kalıp annanne sabunuyla :) ) yapmakta mikropları vücuttan uzaklaştırabilir.

fazi dedi ki...

ay geçmiş olsun yazmayı unuttum :) Geçmişler olsun :) eloşun minik burnundan çıksın mikroplar hemen.Bebeklerde daha da zor :( biz de atlattık bayramda :) Serum fizyolojık ile bol bol burun temizlikliği yaptık.Burnu dolu kalmasın aman kulaklara dolgunluk yapıp itihaba sebebiyet veriyor.Bol sf ,bol anne sütü :)işte mutluluk bu :)

Defnenin Annesi dedi ki...

Bilgi icin tesekkürler. Bende bu ararlar bunu arastiriyorum. Insallah dedikleri kadar yayilmaz. Kus gribi, domus gribi, deli dana ... biri gidiyor biri geliyor.

Defnenin Annesi dedi ki...

Cok gecmis olsun....

kirazsevdasi dedi ki...

o toplumdaki aman neyin var nezle altı ustu durumu fena.
hastanede bile hemsirenin hasta oldugunu ama yine de ise geldigini gorunce yok artik demistim.
kimse ise gitmemeli aslinda.
gecmis olsun cok

meltem dedi ki...

Gecmisler olsun anne ve elosuna.
Bilgi icin tesekkurler
Idil de eylulde nezleyi benden kapmisti. Ates olmadigi icin serum fizyolojik ile gecistirdik.
Burada da domuz gribi ve bilimum grip, nezle sezonu acildi. Ozellikle cocuklari okula, krese gidenler surekli hasta. Isyerinde mesaj gonderdiler hastaysaniz gelmeyin, gerekirse evden calisin diye. Herkesin bu kisi saglikli gecirmesi dilegiyle
Meltem

Damla dedi ki...

Özgür Anne,

Şimdi domuz gribi korkusu sarmışken ve çocuğun evde halsiz hastayken korumacı yaklaşımı çok iyi anlıyorum. Ama belirli bir düzeye kadar korunabiliyoruz işte. Yarın birgün bunun kreşi var, okulu var. Böyle böyle bünyesi antikor üretecek, bağışıklık geliştirecek.

(Not:öpmeyi seviyorum da ben biraz :) )

olmadık işler peşinde dedi ki...

Çok geçmiş olsun :(

* YeLiZ * dedi ki...

Bende bu sabah anladim ki benimki alerji , hemde feci boutta bu sene

Bu arada ben muhakkak maske takarim grip olunca ,agir griplerimde bile oglumu mikrolardan korudum..Maske olunca dalip opmedim ,yani her saniye hasta oldugumun bilincinde olmami sagladi :) Bu yuzden siddetle tavsiye ediyorum herkese.

Domuz gribi beni endiselendirmeye basladi , hatta sanirim bu kis tum dis aktivitelerden gerikalacagiz , bosuna uyelik almisiz ona uzuluyorum ;(

COK Gecmis olsun

ezginin annesi dedi ki...

Geçmiş olsun. Hasta hasta çok faydalı bir yazı olmuş bu. Özellikle nezlede antibiyotik kullanılmaması ve öpüşme tokalaşma olayının kaldırılması çok önemli bence de.

Ozgur dedi ki...

Öncelikle bizimle ilgilenip geçmiş olsun diyen tüm arkadaşlara teşekkürler, selamlar:)

fazi, çok teşekkürler ek bilgi için. Sıvı alımı çook mühim gerçekten. Serum Fizyolojik evimizden eksik olmaz. :)

Defnenin annesi, gerçekten maymuna döndük. Yeter yahu...:(

Kirazsevdası, yani salgınları kontrol altına almak bu kadar zor olmamalı gibi geliyor bana. Adam binmese otobüse 40 kişiyi kurtarıyorsun mesela. Ne bileyim.

Ozgur dedi ki...

Meltem, size de geçmiş olsun. Umarım fazla tatsız olaylar duymayız:(

Ozgur dedi ki...

Damla,

Hay Allah, pek cool bulmuştum kendimi oysa. Yani elimizden geleni yapalım da gerisi Allah kerim diyorum:) Yok öpüşmeyelim, tokalaşmayalım. Kreşe gidince elbet birbirlerinden alacaklar da, şu anda hasta olanlarla görüşmeyelim diye düşünüyorum.

Gelmesin kardeşim hasta olan işe, buluşmaya. Herkes kendi evinin önünde oynasın hadiii... :)

Ozgur dedi ki...

Teşekkürler OIP!

Ozgur dedi ki...

Merhaba Yeliz,
İlginç söylediklerin gerçekten.

Yalnız geçenlerde okudum kaynak gösteremeyeceğim de maske sanırım domuz gribi virüslerine yaramıyormuş. Boyutlarla ilgili bir sorun varmış.

Bugün bir kişi ölmüş Domuz Gribinden. Aşıya hayır diyordum ama bir acaba geldi oturdu...

Ozgur dedi ki...

Teşekkür ederiz ezginin annesi:)