1 Ara 2009

Uyku Konusuna Hızlı Bakış... Annenin uykuyla imtihanı...

Hem Kitubi'de hem Yeliz'de görünce yazmanın vakti geldi diye düşündüm. Sevgilinin bir hocasını anmadan da edemedim. Bizim sevgilinin üniversite hocalarından biri ABDde doktorasını verirken günde 2 saat uyuduğu bir dönemeçten geçmiş, sonra da "ama güzel bir dönemdi, insan kendi sınırlarını anlıyor canım" demiş ve sevgilinin arkadaşlarını gıcık etmiş idi bir final dönemi.

Uyku bir test, uyku bir nimet, uyku bir özlem. Bir sana doyamadım, bir sabah uykusuna...

Hamilelik

İlk üç ay:

Aman ne uykum var, ne uykum var. Gözlerimden akar, akar. Her vesile uyuya kalırım.

2. Üç ay:

İşyerinde öğleden sonraları gözlerim düşer, koltuklarda sızarım. Dokunsalar uyurum günlerce... Yoga yaparken içim geçer. O derece.

3. Üç ay:

Uyku filan yok. Gece 3te su içmeye kalk, sabaha kadar otur. Blog yaz. Uykusuzluk için çareler oku, blog yaz. Kalkmışken tv aç, kitap oku, onu yap bunu yap. Kısa kısa uykular. Bedeni sonrasına hazırlamak içinmiş meğer. Herkes fırsatın varken uyu der. Sen nerdeee dersin. Uykusuzluk çektiğim dönemler olmuştu, işte bu da ciddi bir zorluktu. Uyuyamıyordum!

Doğum sonrası

Ela gelmiş hoş gelmiş.

İlk ay:

Gece uyanıyoruz ama annem var. Sabahları Ela'yı annem alırken ben horr. Ama 2.5 3 saatte bir emzirdiğimden, annem uyandırır, uyku arası emzirme, sabah uykusuna devam.

İkinci ay:

Annem yok. Ela ile başbaşayız. Gece uyanmaları düzene oturmuş. Mesela bi 2de bir 5de kalkıyoruz. Ela gündüz uyurken ben uyumayı öğrendim. Zaten gündem uyku değil, kolikimsi ağlamalar.

Üçüncü ay:
Cennet. Muhteşem düzen. Tracy görse oturur ağlar. Gece boyu uyuyan bebeğim, üç saatlik saatinden şaşmaz düzen. Harika gündüz uykuları. Mutlu ve gururlu anne.

Dördüncü ay:
Dört saatlik düzene geçme çabası. Olmadı. Olsun üç saate devam.

Beşinci Ay:
Kısa bir hastalık sonucu Ela geç yatmaya başlar. 9u buluruz. Gece boyu uyur ama uykusu geç bir saate taşınmıştır. Bu zamana kadar düzen, 8de yatak, sabah 6:30-7:00 arası uyanma şeklindedir. Bu ayda 9-9:30 a kayar.

Altıncı Yedinci Sekizinci Aylar:

Çok net hatırlamamakla beraber, yazın genelde gezdiğimizden açık havadan mıdır bilmem çok sorun yaşamadık. 8 dedin mi uyku, düzenli gündüz uykuları genelde 3 uyku. Gece kesintisiz, bazen nadiren 5 civarı uyanma, geri uyuma.

Dokuzuncu Ay:
Anne işe başlar.
Bu ay uykularımız bozulmaya başladı. Akşam 8de uyku. Aralarda uyanma mesela 9da uyanma. Daha sonra gece uyanması- 4 gibi. Diş günleri. Daha önce çıkan dişler uykusuzluğa neden olmazken 8-9 ay arası uykuyu kaçıran dişler. Bir gece 3te kalkıp sabaha kadar uyumama. Anne ve baba dehşet içinde. Uykusuzluk had safhada. Sonra yavaşça düzene girme, Gece 8de uyku, sabah 6:30 uyanma. Gündüz uykusu 2 kez 1.5 saat düzenli.

Onuncu Ay:
İlk yarısında düzenli. Gündüz saat gibi, günde 2 kez, 1.5 ar saat. Geceleri bazı haftalar düzgün. Tam oturdu derken, geçen hafta, bayram öncesi ve bayramda her gece 5te uyanma. Ninni ve sakinleştirme sonucu (No meme, no eğlence, bol ninni, bol vitamin) (anneanneye devir teslim) ya da kucağımda uyutup yatırmaca. Bu iş en az bir saat sürmece, altı gibi anne tekrar yatmaca ve işe geç kalmaca... Bayram süresince gündüz uykusunu 1e indirme. Akşam uykusunu 7ye çekme.


(Bayramda Nakkaştepe'ye gittik, oradaki çocuk parkında Ela'yı sallarken bir anne ve oğlu Şafak'la tanıştık. Şafak Ela'dan tam 5 gün küçük. Annesi dertli, bugüne kadar mışıl mışıl uyuyan oğlu geceleri uyanmaya başlamış. Pek dertleştik karşılıklı. Ayakta durma, yürümeye bağlı olabilir son dönem Ela'nın sabaha karşı uyanmalarının sebebi. Işığı açmıyorum, meme, yemek, su vermiyorum. Ninni söylüyorum uyuyor. İki gündür iyi aslında 6:30 da uyanıyor. Böyle gitmezse tekrar uyanma halleri başlarsa acaba Ferber ya da yatır kaldır denesem mi diye düşünüyorum. Belim ağrıyor. Yalnız, eğer kendi kendine dalamamasıysa sorun, 8den 5e nasıl deliksiz uyuyor? Gece öğününü kestik bir süredir...)

Sonuç:

Maceraya devam. Bu dönemler için genel önerilerim şunlar:

  • Gece uyandığı zamanlar eğer ben dinlenmişsem ve sakinsem, uykumu almışsam Ela daha hızlı uyuyor.
  • O uyuduğu zaman yatmak çok önemli, insan uyumasa da beden dinleniyor.
  • Biraz ağlamasının zararı yok. Tek başına bırakıp ağlatmayı kastetmiyorum. "Bebek asla ağlamamalıdır" bence doğru değil. Zamanla şımarma, uyumak istememe vs gibi halleri oluyor. Oyuna prim vermemek lazım.
  • Eğer çocuk ısrarla erken uyanıyorsa belki huyu öyledir, erken yatın(yatayım da nasıl?)
  • Uyku işi insanın en sinirini bozan, çaresiz bırakan hallerden biri, yardım alın, yardım alın, yardım alın...
  • Ninni, hımmlamak, sakinleştirici etkisi var. Bazen ninniye Ela da katılıyor. Kendi ninnisini söyleyen bebek.
  • Aklıma bunlar geldi.
İyi uykular...









4 yorum:

suinci dedi ki...

tatlı ve samimi bir yazı olmuş...
başka çözüm önerisi olan varsa yazsın lütfen.

Iraz dedi ki...

Çok da kötü değilmiş durum :)
Ben bir şekilde endişe etmemeyi öğrendim, büyüyünce geçecek :P
Ben de yakında yazacağım..

Seren dedi ki...

Şöyle her bebeğe kesim çözüm getiren bir formül bulsa bilim adamları,böyle böyle yapın kesin sonuç deseler mesela...bebeklerde bizler de harap oluyoruz.Hahh tamam diyorsun bir bakıyorsun hop başa dönüvermişsin işte,ne oldu,sil baştan...onlar da haklı büyümek kolay mı?Güzel uykular size.Svg.

Ozgur dedi ki...

suinci, teşekkür ederim:)

Iraz, aslında kötü değil. Ama insan baştan alışınca nerde hani benim o melek bebeğim diye bi takılıyor. Sabredelim geçsin...

Seren, evet... O kadar hızlı değişiyorlar ki.