11 Kas 2010

Kız anası, Oğlan anası...

Dün bir ara kızımla yan yana otururken içimden "ne güzel" dedim, "aslan gibi kızım var". Öyle yan yana oturmak pek bir hoşuma gitti. Sonra aklıma şu düşünce geldi. Oğlum olsaydı ve kendi kendime "aslan gibi oğlum var" deseydim, bunu yüksek sesle söylemekte zorlanırdım. Halbuki kız olsun, erkek olsun, onlar bizim bizim bi tanecik çocuklarımız. Toplumda "oğluyla övünen oğlan anası", "oğlunun erkekliğinin arkasına sığınıp güçlenen ana" imajları oldukça yaygın ya, bu aslında hiç de övünmeyen halim selim anneleri de etkiliyor sanki. Kız annesi olarak kızımızın yaptıklarını anlatmakta daha mı özgürüz acaba diye düşündüm.

Bu aralar cinsiyet meselesini konuşuyorduk ya aklıma geldi. Geçenlerde kayınvalidem, "kız evlat öz evlat" dedi. Öyle derlermiş. Üzücü bir söz.

Eskiler de "kız yükü, tuz yükü" dermiş. Ne çok cinsiyetçi ata sözümüz var, ne çok. İkisi de bir tarafı yalnızlaştırıyor...

Denge, ince bir ipin üzerinde yürüme sanatı, bize gereken...

23 yorum:

kirazsevdasi dedi ki...

özgür, bu lafi benim kvalide de cok eder, uc erkek evladi var. kaldi ki uc cocugu da gayet normal, ailesi ile ilgili insanlar. bekelnti nedir, bunu soyleten nedir meraktayim. ben bu kizi olup da 'kizin olmasi baska bisey, kiz evlat oz evlat bla bla bla' ya da 'erkek analari bik bik bik' edenlerin gercekten hayatlarinda erkek olmak, erkek evlad sahibi olmak, ya da kayinvalideleri,anneleri ile ilgili bi sorunlari oldugunu dusunuyorum!
artik burama geldi, soyleyecek cok sozum var ama susuyorum.
bu da bu konuda yazdigim son seydir. kusura bakma senin posta denk geldi, kendim yazdim yazdim sildim blogumda, senin bu postta anlattigin sey bu degil farkindayim, bu yorum da boyle olsun!

Ozgur dedi ki...

Kirazim anladim ben seni. Yani kiz evlat, erkek evlat olma secimi bizde degilken, ikisi de canimizken... Ayrim yapmamak lazim. Şöyle bir durum oluyor. Ela bebekken biri sormuştu, kız mı diye, evet diyince de olsuun diyivermişti. Ama yaşça büyük eski kuşak bir teyzeydi.

kızım olacak dediğimde "aman sakın üzülme o da evlat" diyen oldu, neden üzüleceksem:) yani bu cinsiyetçilik öyle bir şey ki, kızı ayrı, erkeği ayrı vuruyor.

kızın olması başka bişeyse, oğlun olması da başka bişey. değil mi ya. Doritim aslan oğlum benim...

Anne ve Bebisi dedi ki...

Herkese 1 kiz+1 oglan kampanyasi baslatilsin istiyorum, anliyor musunuz beni :P

Evrim dedi ki...

Valla Özgür "oğlan çocuk anneleri sizin kadar rahat değiliz" minvalinde bir yazıyı yazdım, yazdım, yazamadım. Çünkü içinde "siz şunu yapabiliyorsunuz" , "biz bunu yapamıyoruz" gibi cümleler geçecek, yine cepheleştirecek, yine pozitif ya da negatif cinsiyet ayrımına istemeden sokacak diye... Düşün ne kadar rahat değiliz bu konuda :))

Türk toplumuna ters düşecek yönde bir şeyler yaparsın "Nonoş olur bu!" derler, genellemeler içinde bir yerde kalacak şeylerden hoşlanır "Maganda olur bu!" derler... Derler de derler... Ama bir kız için benzer uçlarda "Aaay tam bir hanımefendi!" ya da "Vaaay erkek gibi kız!" derler :)) Üzerimizde çok baskı var anacım, haklısın yani :)) Teşekkür ederim bu yüzden bu yazı için :))

İlknur dedi ki...

Niye anneler birbiri uzerinde boyle sanal bir baski olustururlar anlamiyorum. 2 senedir anne olarak bir kere bile oglan ya da kiz bebek olup/olmamasi ile ilgili olumlu ya da olumsuz bir yorum almadim onda mi garip geliyor nedir? En cok benim oglan icin kiz mi diye sorarlar o kadar :)

Evladin cinsiyetini belirlemek elimizde degilse neden ovunmek neden diger tarafi yermek. Bugune kadar bir kere erkek annesiyim diye ovunmedim aklima bile gelmedi. Ha kiz annesi olsam da ovunmezdim. Ikisini de yetistirecek olan ben degil miyim? Ikisinin de tadi ayridir elbette. Annevebebisinin kampanyasina destek veriyorum. Her eve her cinsiyetten iki bebek, bitsin bu kavga :)

Ama oglan annesi olmaktan keyif aliyor muyum ziyadesiyle :) cunku baskasini bilmiyorum. Mavi hastasiyim ondan oglani mavi mavi gezdiriyorum. Arabasi girla ama hala bi kepce alamadik gitti babasi yuzunden onu alinca tamam olacagiz :P

Pratik Anne dedi ki...

Bir kiz bir oglan cocuk olunca noluyo?

Bunu benim bir kizim bir oglum var diye demiyorum. Benim erkek kardesim var. Dogal olarak annemle babamin bir kiz bir erkek cocugu var. Ben bir fark goremiyorum. Hem anne olarak hem cocuk olarak. (Abla olarak fazladan vazifelerim vardir o ayri!!)

Ben gormedigim icin bizden sonra da boyle devam edecek.

KUZEY TAN dedi ki...

Özgüranne yine süper yazmışsın.

Şipariş olayı da iyi aslında. şipariş 1 kız 1 erkek olsa bu sefer "1. kız/erkek olursa, 2. kız/erkek olursa" tartışması çıkar.

Kız anneleri damatlar iyi yetişsin diye erkek annelerine uyarı yazısı, erkek anneleri kızlar güçlü olsun diye kız annelerine uyarı yazısı yazıyor bence. Hepside haklı yazıyor. Yalan yanlış yok.

Çocuklar hepimizin kızı, erkeği.

blogcuanne.com dedi ki...

Çocukları parkta oynatırken beni gören bir "anneanne", Derin'in de erkek olduğunu öğrenince "mutlaka üçüncüyü yapmalısın" demişti. "Şanslı annelerin kızı olurmuş"

"Ne yapayım, ben şanssızım" demiştim ben de ona.

İki tane sağlıklı çocuğum olmasına rağmen, kızım olmadığı için şanssızım demek ki.

Ne biçim beklentiler...

Axius dedi ki...

Blogcu Anne böyle yorum alıyorsa demek ki toplumun beklentileri bihoşmuş. Benim tek kızım var ve ikinci konusunda kararsızım. Sırdaşım ve oğlan çocuk meraklısı bir tanıdığımla bu konuyu konuşurken "hadi ne duruyorsun, hem bu sefer belki oğlan olur" demişti (yani acıyarak ve benim içim iyi birşey dileyerek).Olur da ikinciye karar verirsem ve o da kız olursa insanların tepkilerini tahmin ediyorum. Halbuki ben kız istiyorum. Yani şimdilik gönlüm, ikinci olursa onun da kız olmasından yana.

Red Riding Hood dedi ki...

Kızını dövmeyen dizini döver'se...
Oğlunu dövmeyen kafasını döver (taşlara dağlara duvarlara vurur vurur) diye de bir söz olmalıydı bence. Biz kız erkek ayrımını asla sevmeyen bir aileyiz.Herkes eşittir eşit sevilir. Benimde bir kızım var ve en çok nefret ettiği konu erkeklerin hangi yaşta olursa olsun çocuk diye anılıp kızların daha çocuk yaşlardayken bile KIZ diye çağrılması.Onu bu çok sinir ediyor benide elbetteki ama kendisi hep konusurken bu konuda kelimeleri seçer öyle cümle kurar. İlerde kızlar oynuyor , kız nerde kız ne yaptı değilde çocuk kullanır hep. İki evlatta eşittir ve ayrımcılığa son diyorum:)

Anne ve Bebisi dedi ki...

Ikisinin de yeri ayri, ikisinden de olsa herkeste ne guzel olur diye soylemistim..

Anne ve Bebisi dedi ki...

Aman simdi bu da sacma bi polemik konusu olur :) En iyisi ben gacayim :P

Ozgur dedi ki...

anne ve bebisi, valla o da iyiymiş. ama benim kız, eşimin erkek kardeşi olduğundan bize hep kz/kız erkek/erkek iyiymiş gibi geliyor. önyargı tabi...

Ozgur dedi ki...

Evrim hassas konu. İnan kız annesi olmak da kolay değil önyargılar anlamında. Ayrımcılık her yanı vuruyor diyorum ben...

Ozgur dedi ki...

Ilknur,
Toplumun yansımaları etkiliyor işte. siz de ihmal etmeyin kepçeyi:)

Ozgur dedi ki...

Pratik anne:)))

kuzeytan'ın annesi:) bak öyle düşünmemiştim:)

blogcuanne:) aynı teyze iki kızın olsa da oğlan başkadır der miydi diye şüpheleniyorum bazen...

Ozgur dedi ki...

Axius, yaşlı teyzelerden insan bekliyor da, arkadaşlardan beklemiyor di mi..

red riding hood, o açıdan düşünmemiştim. haklısın.

Anne ve bebişi, duuur kaçmaaa:) öperim çok:)

Buse dedi ki...

Hem erkek hem de kız annesi olarak neden bu derece bu konu bu kadar gündende inanın anlam veremiyorum. Yani demek istediğim şu onlar bunlar cinsiyet ayrımı yapsalar ne yapmasalar ne, önemli olan çocuğun doğuştan getirdiği özellikler ve çekirdek ailede anne babanın rolleri. Demokratik, sağlıklı bir ailede yetişen çocuk kalkıp da kolay kolay maço olamaz ki ya da ezik bir kadın olamaz ki...
Bunları dememin nedeni de önceki nesilleri değiştirmek pek mümkün olmadığına göre en kolayı gülüp geçip gitmek bence.

Ayşe dedi ki...

baska bir laf daha var: kiz cocugu evden gider, oglan elden gider.

evlendikten sonraki dinamiklerle ilgili olarak.

pink brain blue brain geldi dun. okuyayim.

bu da muhendislerle ilgili: muhendisin kizi olur, iyi muhendisin iki kizi olur. :) butun cocuklugum muhendisler arasinda gecince olacagi budur.

ayrica kiz olacak dendigi zaman uzulme demek ne demek yaw. ohannesburg demek istedim. :)

Ozgur dedi ki...

buse: o da bir yol tabi:) ama insan yazmadan edemiyor işte...

Ozgur dedi ki...

ayşeee benim babam iyi bi mühendis demek... biz iyi mühendis miyiz görüciiizzz:==)))

sevgiler çok!

Evren dedi ki...

Ozguranne,
Ayni lafi ben de duymustum. Kizim olacak dedigimde, "olsun eli yuzu duzgun olsun da..." demisti bir tanidigimiz. Ben tabii ki her halukarda sevinecegimi soylemistim. Cinsiyeti yuzunden bir bebegin sevilmemesini kesinlikle anlayamiyorum. Ama olmus malesef, bizim de basimiza gelmis, ben dogdugumda babaannem hastaneye gelmemis. 3 gun eve gelmeyen babalar varmis kizi oldugu icin. Neyse ki benim babam tam tersiymis. Babaanneme de kizmam bu yuzden. Yasadigi cevreyi, toplumu yakindan tanidigim icin anlayabiliyorum. Cok buyuk bir baski var kadinlarin uzerinde. Neyse ki bizim kusaklarda bu konuda farkli dusunen insan sayisi her gecen gun artiyor :)

Evrim dedi ki...

Benim annem ile babamin oglum olacagini ogrenince tepkisi ise "olsun!" olmustu :) Esim ise cinsiyet belli olmadan once saka ile karisik "kiz olursa tamam, erkek olursa kiz olana kadar devam" diyordu :)