22 Ara 2010

Emzirme Reformu Mimi

Blogcu anne Elif mimlemiş. Hemen yazalım...


(1)  Türkiye’de ilk altı ay sadece anne sütü alan bebeklerin oranı sizce yüzde kaç? (*)
(2) Siz bebeğinizi ne kadar süre anne sütü ile beslediniz?
(3) Kaç ay doğum izni kullandınız?
(4) Yasal süt izninizi kullanabildiniz mi?
(5) Emzirdiğiniz ya da süt iznini kullandığınız için iş yerinde mobbing (tepki, işi bırakmanız için baskı) ile karşılaştınız mı?
(6) Bebeğinizi toplum içinde, dışarıda emzirmeniz gerektiğinde sıkıntı yaşadınız mı?
(7) Emzirme konusunda desteğe ihtiyacınız oldu mu? Gerek emzirme danışmanlığı, gerekse psikolojik olarak yeterince destek bulabildiniz mi?
(8) Emzirdiğiniz süre boyunca etraftan “sütün yetmiyor, mama ver, bu çocuk meme emmek için çok büyük” şeklinde baskı gördünüz mü?
(9) Emzirme Reformu’nu biliyor musunuz? Sizce Emzirme Reformu neden gerekli?
(10) Emzirme Reformu’nu web sitesinde desteklediniz mi? Destek olmak için www.emzirmereformu.com adresindeki formu doldurmanız yeterli.
1 - Düşük olduğunu biliyordum da %1.3 olabileceğini tahmin edemezdim!  Dam üstünde un elemeye mi yarıyo yani o kadar meme?

2- 18 ay besledim. İlaca başlamam gerekmese sanırım 2'ye tamamlardım.

3- 16 hafta ücretli, 6 ay ücretsiz izin kullandım. Ela 12 aylıkken de evden çalışmaya başladım.

4- Söke söke kullandım.

5- Doğum sonrası izin kullandığım için mobbing yaşadım. Emzirme konusunda ise basiretsiz yöneticimin şöyle beyanları oldu. Şehir dışına gidilmesi gerekiyor. Mesai 8:30da başlıyor. Benim 4te çıkıp emzirmeye gitmem gerekiyor. Diyor ki şehir dışına gidecekmişim, erken gidersem 4e kadar dönermişim. Bunun için 5de yola çıkacakmışım. Sanki sadece emzirme izninde emziriliyor! Sabah emzirmiyormuşum gibi. Erkekti ve cahilliğine vermeye çalıştım. Bunu isteğinizi bana yazılı ve imzalı olarak verin dedim. Tırstı vazgeçti.

6- Emzirme odalarını kullandım. Çok ortalık yerde emzirmek bana tuhaf geldi açıkcası. Uçakta filan emzirdim ama hep. (Orda da eşime battaniyeyi tutmasını söyledim, ne var doğal bi olay bu yanıtını aldım.:)

7- Emzirme konusunda bence ilk başlarda yardıma ihtiyaç var. Kadın doğum uzmanım Lalehan Hanım sağolsun, geldi gösterdi, çok yardımcı oldu. Hastanedeki hemşireler de ellerinden geleni yaptılar ama Lalehan Hanım 10 numara her zaman. (Lalehan Kutlay)

8- Görmedim. Arada hala mı emziriyorsun, bravo diyenler oldu. Ama genel olarak yadırgayanlar oldu, eskiden en fazla 12 ay iyidir deniyormuş çünkü.


9- Biliyorum, destekliyorum. Hiç bir şey yapamasa bilinç kazandırır diye düşünüyorum. Ayrıca birlikten güç doğar.

10- Destekledim, teşekkür ederiz Elif ve Simge.

Bir kaç fikir...

Bir kaç tanıdığımda gözlemlediğim bir şey. Nasılsa sütüm yetmeyecek, ben nasıl yapayım... vb olumsuz görüşler çok oluyor.

O nedenle..

  • Lohusaları koruyalım. Tercihen çocuğu olmayan birileri lohusalara yardım etsin. (Kardeşim gibisi yoktur: Çok komik kızdır, canım özledim, bi gelsene yaaa aşuren bizde.) Konu dışı olması bulutları dağıtır.
  • Sütün kesilir mafyasına nanik yapalım, eskidenmiş o cehalet işte ahahha ahaha diye gülelim.
  • Baştan sütüm gelmezse vb gibi şeyleri kafadan silelim.
  • Annelik bir kadını cinsiyetsiz yapmaz. Memeler sadece bir süre sızlıyor, ilk dört aydan sonra o dolgunluk şişme hissi kayboluyor. Emzirdiğini unutuyor insan.
  • Emzirmek doğal, bebek için en iyisi ve anne için çok ama çok büyük bir zevk. Bulutlarda yürüyor insan. Olumlu oluyor. Biraz sabır... 
  • Emzirirken güzel beslenelim. Doğal ürünler tercih edelim.
  • İş yerine gelince. Dişli olalım, haklarımızı bilelim, ağlamayan çocuğa meme yok. Yırtınalım gerekirse. Çocukların meme isterken ki tutkularından ders alalım. 
  • Daha çok kadın girişimci, daha emzirme/kadın dostu işyerleri...

Bol süt dilerim:)

Mimlediklerim: sadeceanne, yeliz, kuzununannesi,  yavrusu kuzusu,

Notlar:

Lohusalara çocuksuz birileri de yardım etsin derken yanlış anlama olmasın. Yani başta annem olmak üzere çok destek aldım ben. Demek istediğim konusu çocuk olmayan birileri olunca insan dünyayı sadece bebek, süt, uyku ekseni dışında görmeye başlıyor azıcık. Bulutları dağıtan o. Çocuktan sonra da yaşam var hissi. :) Bir de eşlere olumsuz konuşanlara çemkirme görevi verilsin. Çemkirmekten daha güzeli dalga geçmek. Ahahha bak kızdırma beni sütüm kesilirse görürsün nihahah gibi.

Emzirmenin aşkı olumsuz etkisi kısmı da bana komik geliyor. "Kutsal ana" kavramını atın kafanızdan. O sadece sizin zihninizde. Süt, kan, bunlar hayatın parçası. Hayatın sadece estetik yönlerini alıp diğer yönlerini görmezden gelen aşk olmaz olsun. Kadın bir bütündür, parçalanamaz, bölünemez. Bunlar kültürün baskıladığı yabancılaştırıcı hareketler. Meme yemek de olur, yastık da olur, dünyanın en güzel şeyi de olur. Hepsi birden olabilir. Memelere özgürlük.

Beslenme çok önemli. Emzirirken kızarmış patates, kola içenlerin sütünde trans yağlar geziyormuş, o nedenle beslenmeye azami dikkat.

Emzirmek dünyanın merkezi değildir. Zevklidir. Ama emzirmeyi bırakınca gördüğüm gibi yavrunun göğüse yatması, onu orada okşamak da zevklidir. Yani mesele emzirmek ya da emzirmemek değildir. Bir kaç arkadaşım gerçekten çile çekti emzirmek için. Olmayınca olmuyor...

5 yorum:

Anne ve Bebisi dedi ki...

Super bir yazi olmus :) Boyle olumlu yazi ve yaklasimlara ihtiyaci var insanlarin. Surekli bunalim, surekli bunalim.. Dunya Saglik Orgutu'nde ya da Unicef'te yayinlanan bir makale okumustum; anneler ne kadar cok emzirmek istediklerini soyleseler ve hatta bunu cok isteseler de, bilincaltlarinda, sorun yasayacaklarina inananlar gercekten zorlaniyorlarmis. Ortada daha bebek yokken sut sagma makinasini alip eve koymak bile, bu konuda kendinize olan guvensizligi gosteriyor aslinda diyordu.

blogcuanne.com dedi ki...

Teşekkürler Özgür Anne. Ve, yeni görüntün hayırlı olsun, çok güzel olmuş.

Adsız dedi ki...

Merhaba,
henuz anne degilim ama emzirmeyle ilgili bir arkadasimin yorumunu paylasmak istedim.
"cocuguma faydasini gectim en azindan emzirirken, evden cikarken ona bir ust bas ve bez disinda bir ton mama,biberon vs hazirlama derdim yok.onu ve memelerimi alip ozgur ozgur istedigim heryere gidebiliyorum" yani emzirmek,yeni anneler icin de hayati kolaylastirici bir avantaj bence.
sevgiler

Evren dedi ki...

Gayet guzel ozetlemissin, daha ne yazalim biz :) "Aglamayan cocuga meme yok"dan "daha cok kadin girisimci" baglantisina ozellikle vuruldum :)) Ve evet katiliyorum, mesele emzirmek ya da emzirmemek degil. Kadin, erkek, cocuk, tum insanlarin bu konuda bilinclenmesi cok onemli ve Emzirme Reformu hareketi bu konuda cok iyi seyler yapiyor ancak annelerin kendilerini bu konuda ve her konuda strese sokmalarina karsiyim, dunyanin sonu degil yani. Benim de bir arkadasim cok cile cekti de... Neyse. Guzel bir anket olmus, hazirlayanlarin (Emzirme Reformu), cevaplayanlarin eline saglik.

Kiraz Çekirdeği dedi ki...

Elinize, kolunuza sağlık...:)