10 Haz 2011

2-5 Yaş Arası Çocuklar... Çocuğunuz bunları yapıyor mu gerçekten?

Sabah sabah friendfeedde gördüğüm bir haberi paylaşmak istiyorum. 2-5 Yaş arasında olup da aşağıda sayılanları yapma yüzdeleri şöyleymiş:

Teknik Beceriler:

Bilgisayar faresi kullanabilme                                     %69
Bir bilgisayarı kapatıp, açabilme                                %63
Basit bir bilgisayar oyununu oynayabilme                  %58
Mobil arama yapabilme                                           %28
Web sayfası açabilme                                              %25
Akıllı telefon ya da tablet(ipad gibi) kullanabilme       %19
Web siteleri arasında gezebilme                                %16
En az bir web sitesi adresi bilme                               %15
En az bir e-posta adresi bilme                                  %5

Yaşamsal Beceriler

Yapboz yapabilme                                %77
Kendi isminin yazılı halini tanıyabilme     %66
Bisiklete binebilme                                %52
Ev adresini bilme                                  %39
Adını ve Soyadını yazabilme                 %37
Kendine kahvaltı hazırlayabilme            %27
Yardımsız/desteksiz yüzebilme             %20
Kendi ayakkabı bağlarını bağlayabilme   %11

E ne diyosunuz bu oranlara? Artık ayakkabılarımızı bağlamayı bilmeden web sitelerinde gezip ayfon kullanabiliyor muyuz yani? Makalenin tamamı şurada var: AVG Digital Skills Summary

Oldukça ilginç başka istatistikler de var. Bu araştırma Kuzey Amerika, AB, Japonya gibi ülkelerde yapılmış. Sayılardan da belli.

Ama kızıma bakınca şunları yapabildiğini görüyorum.


Bilgisayar faresi kullanabilme :     Laptopun touchpadini kullanıyor.                               
Bir bilgisayarı kapatıp, açabilme                               Yapıyor.
Basit bir bilgisayar oyununu oynayabilme                  Yapıyor
Mobil arama yapabilme                                          Eh işte.
Web sayfası açabilme                                              Youtube sayılırsa evet.
Akıllı telefon ya da tablet(ipad gibi) kullanabilme      Bana öğretiyor
Web siteleri arasında gezebilme                                Daha değil
En az bir web sitesi adresi bilme                               1 tane biliyor
En az bir e-posta adresi bilme                                 Bilmiyor.


Yapboz yapabilme                                Yapıyor
Kendi isminin yazılı halini tanıyabilme     Yapıyor
Bisiklete binebilme                                hayır
Ev adresini bilme                                 hayır
Adını ve Soyadını yazabilme                 hayır
Kendine kahvaltı hazırlayabilme            bir muz alıp yemek sayılmaz herhalde di mi?
Yardımsız/desteksiz yüzebilme             hayır
Kendi ayakkabı bağlarını bağlayabilme   hayır.

Elbette daha küçük ama yaşamsal beceri kısmında bu kadar çok hayır düşündürttü beni. Mesela ev adresini öğretmek önemli olabilir. Bağcıklı ayakkabımız yok, cırt cırtları açıp çıkarabiliyor ayakkabısını. Düşünmek lazım. Teknolojiyle geç tanışmaları iyidir diye düşünen bir kişi değilim. Yine de bu tablo beni sarstı.  Ela çoğunluktan farklı değil, eğer teknolojik ülkeler kapsamında düşünürsek. Anne baba yazılım, iPhone/iPad işlerinde olunca birazı doğal ama yine de...

Ne düşünüyorsunuz?

21 yorum:

Damla dedi ki...

2-5 geniş bir aralık. Bir de teknik becerilerle yaşamsal beceriler birbirinden bağımsız aslında oldukça. Teknin beceriler dediklerinin çoğuna çocuklar daha erken yaşta hasıl oldukları için biraz ironik görünüyor. Yani ayakkabı bağlayabilmek özel bir ince el becerisi istiyor, ama mouse'u pıt diye öğreniyorlar.

Ilgaz için ben de kısa süre önce kendisi hazırlayamaz diyebilirdim ama şimdi bize bile hazırlayabiliyor. Adresi ezberletmeye çalıştım ama sürekli tekrar etmezsem unutuyor, kalabalık yerlere giderken adresi yazıp cebine vermek gibi bir çözüm ürettim.

Bir de bu çocukların yaşayacakları kuşakta teknik beceri dediklerinin önemli bir bölümü yaşamsal hale gelmiş olacak zaten. Bunlara hakim olmayan çocuk zorlanacak hayatta.

Benden de nasıl bir yorum bırakmam beklenirdi ki zaten :)

meltem dedi ki...

2-5 yaş aralığı konusunda Damla'ya katılıyorum. 2 yaş motor gelişmesiyle 5 yaş çok farklı.

Teknik becerileri evet daha çabuk gelişiyor. Belki de teknoloji bunu her gecen gun daha kolaylastırdığı icin.
Ornek: Idil yapbozu hem ipad de hem de klasik karton formunda yapıyor. Ipad de parcalar tık tık yerine otururken, kartonda sıkışıklık yapınca sinirleniyor.İttire kaktıra yerleştirmeye çalışıyor.Bir süre sonra bıkıyor.

Bizim internetsiz, bilgisayarsız yaşayamadığımızı düşünürsek (ki doğduğumuz yıllarda doğduğumuz topraklarda bu teknolojinin esamesi okunmuyordu)bu minikler büyüyünce ayakkabıları falan bir tıkla bağlarlarsa sasırmam:-))

Adres kavramını cocuklar kac yasında anlar? Idil sürekli gittiğimiz yolları tanıyor degisik yola girince bunu farkettiğini söylüyor ama biri evin nerede diye sorsa bunun cevabını kacta yasında verebilmeli??

yeliz dedi ki...

teknolojiye ayak uydurabilmek de çağın gereklerinden. en azından bizim çocuklarımız için böyle olacak. ama daha çok bilgisayar oynadığı için ayakkabı bağlamayı geç öğrendi demek çok doğru bir tespit değil bence, ben bilgisayar oyunlardan aldığı hazzı bisiklete binmekten de alacağına inanıyorum. hangi çocuk sokakta oynamayı evde pineklemeye tercih etmez, yeter ki seçenek sunulsun.

Adsız dedi ki...

bence de buradaki karsilastirma cok anlamli degil, kim paylasmis bunu FF de ben gormedim :P

ya beni, bilgisayar, iphone, vs vs ne zikkimsa urkuten tek sey bagimlilik. yani hayatinin gobegine yerlestirmesi.

pc oyunlari yuzunden bayram gununde bile evden cikmayan bir kardesim olmasi bunun ana sebebi belki, derinlere inmek gerek :)
yani evet tabi ki bilsin oynasin, ama mumkunse arkadaslariyla bulussun, disarda basket oynasin (yani ne istiyorsa artik), ha evde cani sıkıldı tabi acsin onlara da baksin. anlatabildim umuyorum dar vakitte yaziyor, gozlerinizden opuyorum

kiraz

Evrim dedi ki...

Benim bu konuda ara ara dellendiğimi biliyorsundur belki. Çok da rahat değilim açıkçası. Hani sadece seçenek sunmak yetmeyecekmiş gibi geliyor. O kadar renkli ve albenili olabiliyor ki sanal alem kantarın topuzunu kaçırmamak çok zor. Universitede bilgisayarla tanışmış biri olarak ben bile dengeyi kuracak olgunlukta olamıyorum çoğu zaman. Bu yaşta nasıl denge kurduracağını bilemiyorum açıkçası. Hayır bitti 10 dk diyemeyeceiğiz ki bir kaç sene sonra. Zangoç gibi başında duramayacağız. Zamanla giderek becerisizleşip, beceremedikçe de daha çok teknolojiye sığınacak gibi geliyor. Yani bir tıkla bisiklete binip, dağa tepe yarış yapmak önce daha kolay, zahmetsiz ve sonunda da daha eğlenceli gibi gelecekmiş geliyor. İŞte gerçeklik kısmı kaçacak arada diye korkuyorum. Kısacası ben korkuyorum.

Evrim dedi ki...

Başlıkta soruymuş :) Demir mouse kullanmaya başladığında 2 yaşında bile değildi. İstediği programları ve dosyaları bile açıyor artık. Oyunlar da oynuyor. İlk bölümde tek yapmadığı e-posta adresi bilmek. İkinici kısımda da gönül rahatlığı ile puzzle diyorum. 40 parça geçmeli puzzle dahi yapıyor. Soy ismini deiği ama adını yazılı tanıyor. Diğer hepsi hayır malesef. Ama 5 e kadar kıvırır diye umuyorum :P Bu arada gerçekten çok geniş aralıkmış yahu :)

Ayşe dedi ki...

ozgurannem, bizim ikiz yegenlere yuvada sarkiyla ogretmislerdi adreslerini. gerci 4-5 yasindaydilar, ama iste "ismim su, su adreste oturuyorum" falan gibi bi tekerleme/sarkiydi...

Ozgur dedi ki...

Damla, kahvaltı mı hazırlıyor... Bak şimdi geleceğe umutla baktım:)

Çocukla beraber yaşayan teknolojik insanlarız ya o açıdan belki çok çarpıcı gelmedi ama bir an düşününce ya da yabancılaşınca insan o etkiyi anlıyor. Çocuk web sitesi adresi bilebiliyor. youtube ne bilebiliyor ama değil tam adresi, otuduğu sitenin adını bile bilmiyor. Fare kullanmanın bu kadar kolay olması...

Bu kadar erken yaşta öğrenmeleri illa bir şeylere yarıyordur refleks, düşünme şekli vb. Ama diğer özellikleri ihmal etmemek gerek.

Ozgur dedi ki...

Yeliz,

Bu bakış açısını beğendim, inanmak istiyorum. Evit bisiklete binsinler, sokaklarda koşsunlar...

Ozgur dedi ki...

Kirazım anladım ben seni, abartmamak gerek diyorsun. Ben de aynı kanıdayım. O dozu tutturmak mesele... ama mesele işte. Ben de zayıfım bilg. oyunlarına. Bi de işim gereği oynuyorum. kayıpım kayıp. Arada dışarı çıkarın bizi:==))))

Ozgur dedi ki...

Evrim,

Ya işte öyle bir risk de var. Eşim ilkokuldan beri programcı. Annesi klavyeyi saklarmış okul zamanı. Biz ne yapabiliriz bu konuda bilmiyorum. Öte yandan kısıtlamak da çözüm değil. Kafam karışık. Zamanı gelince düşünelim gibi bir fikrim var. Madem ki azınlık değiliz. Madem ki %70 mouse kullanıyor, belki bir çare bulunur:)

Evrim dedi ki...

Berk'in de erken kod yazmaya başladığını biliyordum az once sordum. İlk okul 4'te dedi. Peki ne yazdın dedim? Bakalım atıyor mu diye :P Uçak bilgilerini giriyormuşsun, kaydedip kasete yazıyormuş :) Ne kullandım dedim (aşırı kontrolcü kişilik :P) Basic kullanmış. Bunları kocamı övmek için söylediğimi sanma sakın. Kendisi kabul etmese de bana göre çocuk olmamıştır. Hiç ağaca çıkmamış, hiç bisiklete binmemiştir. Çileğin ağaçta yetişmediğini benden yani 26 yaşından sonra öğrenmiştir

Belki de ben bu yüzden bu kadar ilgili olmasından korkuyorum Demir'in...

sirâr dedi ki...

Yaş aralığı çok geniş gerçekten. Ensar Bera'nın 2 yaşında yapabildikleriyle 3 yaşında yapabildikleri arasında inanılmaz bir fark var. Parabolik bir eğri çiziyor diyelim. Bilgisayar oyunu oynamak için yapmadığı kalmıyor ama izin vermiyorum. İkna etmek için bin dereden su getiriyorum. İnternet sitesi konusunda da engelli. Sadece Paintte resim yapıyor bunu da destekliyorum. Anne babanın elinden pc düşmüyorsa çocukta pastel boyadan sıkılma hakkına sahip bence. Ama kaba motor gelişimi ve günlük hayat becerileri de aynı oranda önemli. Yaşına göre beni tatmin edecek kadar kendi işini görebiliyor. Montessoriye çok şey borçluyum. Ama şu var ki bu nesil başka türlü bir nesil ve bunları anlatan gelişimsel kuramlar henüz yazılmadı. Oluşum aşamasında... Hepimize kolay gelsin!

Ozgur dedi ki...

Ben de sordum şimdi tekrar, ilkokul 5te başlamış. Basicle yazmış. Ne yazdığını hatırlamıyorum ama kesin grafiksel bişeydir:)

Ağaca çok çıkmış ama genelde bilg. başında zaman geçirmeyi sever. Bi de ataricilerin korkulu rüyasıymış. Genel arkadaş çevresi de böyle aşağı yukarı. Ben üniversite 1de başladım. Arada bence fark var. Yani yazılım açısından fark olduğunu düşünüyorum.

Ela öyle olsun ister miyim? Bilemedim. Öte yandan eşim bu durumdan çok mutlu. Yani gerçekten sevdiği şeyi çok erken bulmuş ve iyi yapıyor. Hani bu anlamda eğer ne istediğini Ela da bu kadar erken bilse ve sonrasında iyi yapsa ve hayatından tatmin olsa sevinmem gerekir di mi? sanki... kafam karışık.

firarperest dedi ki...

Can 3 yaşında. 2 yaşından beri bilgisayarı açıp painte girip çizim yapıyor. Bilgisayar faresini bilinçli bir şekilde çok rahat kullanabiliyor. Youtube'de sağ sütundaki beğendiği videolar arasında geçiş yapabiliyor.
Oyun oynayabiliyor; ama bilgisayarda oturma süresini oldukça kısıtlıyoruz.
Telefonla oynamaz.
En son yaptığı yapboz 150 parçaydı.
Ev adresini bilir.
Adını soyadını ve yaşını tam olarak söyler ama yazılı olark tanıtma gereği duymadık hiç.
2 yaşından beri bisiklet kullanıyor.
Geçen yaz birkaç kez bizi uyandırmadan dolaptan ihtiyacı olan kahvaltılıkları çıkarıp bi güzel kahvaltısını kendisi yapmıştı.
Ayakkabısını kendisi giyebiliyor; ama bağcıklı ayakkabı kullanmadık henüz.Bağlayabileceğini de zannetmiyorum.
Yüzme eh işte.

Yaş aralığı çok geniş tutulmuş. 2 ay bile çok şey değiştirebiliyor.

Evrim dedi ki...

Eşlerimiz de çok benziyormuş :) Berk de mutlu halinden, hiç şikayetçi değil. Ama ben şikayetçiyim:) Mısır tarlasına bakıp otlar amma büyümüş demesi tuhafıma gidiyor hala. Kaçmış işte bir şeyler ama kabul etmiyor. Bazı şeylerden keyif alamaz olmuş. Yapamadıklarını da "ignore" ederek mutlu olmuş bana sorarsan :) Gerçi anne de çok önemli. KV "oğlum hiç dışarı çıkmazdı" cümlesini gurur duyarak söylüyor. Sokakta oynamak sokak çocukluğu ona göre ve kötü. O yüzden bizim çok da korkmamaıza gerek yok belki de. Sevdiği şeyi erken bulma bakış açısı çok hoşuma gitti. Oradan bakmaya çalışayım bir de :))

Firarpereset oğlunuzun maşallahı varmış. Öyle bir oturuşta 150 parçayı yapacak dikkat süresi inanilir gibi degil. Maşşallah :)) 15 parçalılarda bile 3+ yaziyor. Demir 40 parcali da bile sonlara dogru sıkılıyor. Bu arada biz de paint ile pc dünyasına adım atmıştık. Tam 2 yaşında klavyeden başlat menusunu tıklayıp, painti bulup açıp çizim yapıyordu :) Şimdi youtube'u açıp arama bölümüne ABC yazarak ABC song'u bulup açıp izliyor. Sonrasında da yandaki önerilerden devam ediyor. Tv ye bağladığım laptoptan fare ile TV üzerinden yeni çizgi filmler açıyor yani bilinçli olarak çift monitör kullanıyor falan.Evimizde tv yayını olmadığı için mecbur bağlıyoruz laptopu bu arada. Kilit falan koyduk biz de artık...

Ben sana dedim Deniz benim takık olduğum bir konu diye. Böyle zapttettim işte yorumlarını :))

Bap dedi ki...

Listede adres öğretmek konusu çok dikkatimi çekti,3 yaşındaki oğluma öğretmek bugüne kadar niye aklıma gelmedi diye kızdım kendime..

firarperest dedi ki...

Aslında beni bu maddelerin teknolojiyle (!) olan kısmı düşündürüyor. Çocuk doğrudan aileyi model alıyor zaten. Çocuklar gözlemleyerek birçok şeyi kapıyor hemen.
Evrim, Can 100'ün üzerindeki yapbozları bir çırpıda yapmıyor. Kafasına göre takılıyor. Yarım bıraktığı yapbozu kaldırmıyoruz ortadan. Özellikle gece yatmadan ve sabah kalkınca geçiyor başına kendiliğinden.
Bu maddelerin bazılarını hiç önemsemiyorum. Benim için önemli olan Can gerçekten çocukluğunu yaşıyor mu sorusunun cevabı. Benim çocukluğumdaki gibi sokakta cirit atabiliyor. Oyuncaksız da bir sürü oyun oynayabiliyor. Toprakla,suyla, çamurla, arkadaşlarıyla, bizle haşır neşir.Yukarıda belirtilen maddeler zamanla muhakkak gerçekleşir.

Bahar dedi ki...

What should a 4 year old know? 4-yasindaki bir cocuk neleri bilmeli?

http://www.magicalchildhood.com/articles/4yo.htm

firarperest dedi ki...

Çok yerinde ve güzel bir yazı Bahar.
Teşekkürler.

LaMa dedi ki...

kahvaltidan kasit misri gevregine sut katmak Amerika'da, hatta, muz da kahvalti sayilabilir, ama bizim caniim miss Turk kahvaltilarini birakin 2-5 arasi, okul cagindakiler bile zor hazirlar:)
Turkler teknoloji konusunda dunya standartlarinin cok cok ustundeyiz (bakiniz herkeste akilli telefon vardir!) bu durum cocuklara da yansiyor tabiki! 2 yasinda bile degilken (2sene once) ipad'de birseyler izleyebiliyordu kizim, goren sasiyordu, simdi yapamayan cocugu ayipliyorlar sanki:)