27 Şub 2014

Okul Kararı, Başarı ve Etiket Sevgimiz...


Etiketlere inanır mısınız? Örneğin ODTÜlü bir bilgisayar mühendisi her durumda daha az bilinen bir okuldan mezun olan bir bilgisayar mühendisinden "iyi" midir? Ya da düz liseden mezun olmuş birisi, feşmekan koleji mezununa göre daha iyi ingilizce konuşuyor olabilir mi? Okul okul gezerken çoğu zaman (ülke olarak) etiketlere ne kadar önem verdiğimizi düşündüm.

Okul nedir, eğitim nedir diye düşünürken daha önceki yazılarımdan bahsettiğim gibi işin bir kaç yönü var.


1-Ahlaki, vicdani eğitim
2-Sosyal gelişim
3-Akademik gelişim.

Bu yazıda daha çok akademik gelişim üzerinde durmak istiyorum. 1 ve 2 öncelikli olsa da bir o kadar önemli olan bir konu akademik beceri. Çocukları yıllarca okutuyoruz ama matematik öğretebiliyor muyuz? Üniversiteden mezun olanlar gerçekten onlara yakıştırdığımız becerilerle çıkabiliyorlar mı? Bizi iş hayatında "değerli, becerikli" kılan şeyleri okulda mı öğrendik?

Ben tam da bu soruları sorarken şu yazıya rastladım:

Google'da işe girmek: http://www.nytimes.com/2014/02/23/opinion/sunday/friedman-how-to-get-a-job-at-google.html?_r=0

Google diyor ki... GPA(not ortalaması) önemsiz... Testler önemsiz... Google'da çalışan "üniversite mezunu olmayan" programcıların oranı artıyor...

Önemsedikleri şeyler şunlar:

1 - Öğrenmeyi öğrenmek. Bu insan kendi kendine gelişebiliyor mu. Bu kadar hızlı değişimin olduğu ortamda kendini güncel tutabiliyor mu?

2- Lider mi?  Ama geleneksel lider değil: Sınıf başkanı mıydın, satranç klübünü yönettin mi değil... Bir takımın parçasıyken gerekli durumda bir adım öne çıkıp liderlik yapabiliyor mu? Ve yine gerekli durumda GERİ durabiliyor mu? Gerektiğinde bir adım geri gidip başkasının liderliğine izin verebiliyor mu?

3- Gerekli durumlarda kendi inandığı şeyi sonuna kadar savunacak cesaret... Yeni bir veri geldiğinde ikna olup vazgeçebilecek kadar alçakgönüllülük. Hem büyük, hem küçük ego aynı kişide.

Yazıyı çevirebilseydim keşke. Gerçekten güzel. Çocuklarımızın illa ki Google'a girmesi gerekmiyor tabi. Ben bakış açılarını sevdiğim için paylaşmak istedim.

Tanıdığım pek çok yetenekli mühendis var. İşin ilginç yanı onlar programlamaya ilkokulda, ortaokulda başlamışlar. Onlara baktığımda hep şunu düşündüm, evet akıllı insanlar, sınavları da kazanmışlar ama kazanmasalardı da iyi olacaklardı. Onların yeteneklerini doğrulamak için o diplomaya ihtiyaçları yoktu. Ya da etiketli olmayan bir okuldan mezun olan çok yetenekli kişileri düşünün. Günümüzün iş dünyasında çok becerikli olmalarına, mezunlardan fersah fersah önde olmalarına rağmen etiket nedeniyle zorlandıkları oldu mu?

Yani çocuğu en iyi isimli okula göndermek, onun en iyi eğitimi alacağının garantisi değil.

Öğrenmeyi öğretmek....

4 yorum:

ters pabuçlar dedi ki...

ne güzel özetlemişsiniz

Sema dedi ki...

merhaba:)
ne kadar doğru, öğrencinin başarısı notlara indirgenemez...

Adsız dedi ki...

Ne kadar doğru bir bakış.. ve ne kadar vahim içinde bulunduğumuz sistem. keşke bunun farkında olan sadece bir avuç insan olmasaydı da, ülkedeki eğitim sisteminin ana karakteri olsaydı "öğrenmeyi öğretmek".. keşke daha anaokulundan itibaren tüm öncelikleri değiştirselerdi.. keşke bu kadar tekdüze bir eğitim anlayışının birçok çocukta varolan cevherin ortaya çıkmama sebebi olduğunu anlasalardı.. keşke bişeyler değişseydi.. duygu.

Hindibag Boz dedi ki...

Merhaba, ulaşabilirseniz 2013 yapımı Alphabet adlı Avusturya-Almanya yapımı belgesel, çocuklarının yaklaşık %90'ının üstün zeka ile doğduğunu ama okula başladıktan sonra bu oranın %2'ye düştüğünü anlatıyor. Ulaşmaya çalışıyorum henüz belgesele ulaşamadım.
Film ile bilgiler:
http://www.berlinale.de/en/programm/berlinale_programm/datenblatt.php?film_id=20147963#tab=filmStills

Fragmanı:https://www.youtube.com/watch?v=JRmGRdzEr3I

http://isyanedencuce.blogspot.com.tr/